fredag 15. juni 2012

Kenzi er ikke iform :(

Den 11 juni reiste jeg til dyrlegen på Agder Dyreklinikk for å sette siste rabies vaksine. Vi reiser på ferie om sommeren med campingvogn og Kenzi er alltid med oss. I år har vi snakket litt om å reise til Danmark også og da må man ha rabisvaksine på hunden. Da vetrinæren undersøker Kenzi viser det seg at hun har fylte analkjertler som hun hadde for en 2 måneder siden. I tillegg ba jeg vetrinæren titte på bena (potene) til Kenzi for å se om det var noe galt. Hun blør fra tredeputene når vi har gått lange turer og det virker som om tredeputene i perioder smuldrer bort. Vetrinæren så på potene og ble litt bekymret. Hun sa at dette så ut som veldig typisk allergi. Men at det var alt for tidlig å si noe helt sikkert. Så de neste 8 ukene skal Kenzi gå på allergen fritt for og så skal jeg inn igjen til vetrinæren og sjekke om det er blitt bedre. Hvis ikke det er blitt bedre er det blodprøver for å prøve å finne ut hva som foregår. Kenzi har også hatt svarte klumper som oppstår rundt i huden men det trodd vetrinæren var insektstikk. Jeg er derimot ikke så sikker. Har tatt noen bilder for å dokumentere hva som er på gang og hvordan det går med henne.


Bilde 1 ( en frisk og fin bakfot på Kenzi)

Bilde 2 (venstre forpote som er litt rød)

Bilde 3 (høyre forpote som abslutt er den værste)

Siden vi bor på et område med ekstreme mengder med flått anbefalte vetrinæren at jeg skulle sette Expot på Kenzi for å unngå overførbare sykdommer. I stedet for å sette Expot som jeg ikke tør nå, bestemte jeg meg for å barbere henne ned. Da oppdaget jeg flere sårdannelser under pelsen. Her har jeg tatt bilde av dem jeg fant på kinne hennes på høyre side...
Så nå håper jeg på at alt går bra de nedste 8 ukene og at Kenzi kommer seg iform igjen. Heldigvis klør hun ikke så mye, men hun slikker vanvittig mye på potene og det gjør jo bare alt verre.
En dag av gangen....
Klem fra meg :)

2 kommentarer:

  1. Hmm... la inn en kommentar i går, men den viser ikke?

    Prøver igjen da..

    Det røde under potene ligner veldig på noe Joey hadde en gang.. Men jeg husker ikke hva han hadde. Jeg husker at veterinæren ba oss klippe klørne og holde potene tørre. Vi brukte potesokker på tur for å skåne ham, og det gikk over til slutt.
    Men sår under potene er noe herk å bli kvitt, det er sikkert... Håper ikke Kenzi er allergisk.. krysser fingrene for at hun ikke er det!

    På det bildet av den verste poten, ser det ut som om det sitter en flått der.. til høyre på bildet..

    Når det gjelder middel mot flått, så har jeg funnet en oppskrift på noe naturmiddel som jeg ikke har prøvd enda. Jeg har kjøpt inn alle ingrediensene, men vi har nesten ingen flått akkurat her vi bor, selv om jeg nok finner et par stykker i uka her også.

    http://dreamteamhundeskole.com/2012/04/02/hjemmelaget-flattmiddel/

    De sorte områdene har jeg også sett lignende til hos mine hunder. Da har de hatt flått som enten har falt av selv, eller som hundene har klart å få av uten min hjelp. Kattene har også hatt lignende sår.

    Håper dere finner ut av hva det er for noe, og at hun blir god igjen snart!

    Da jeg skulle vaksinere Emil, trengte han bare en rabiessprøyte.. er det en annen vaksine Kenzi får?

    SvarSlett
  2. Hei Kari Anne
    Nei, det er ikke annen vaksine hun får. Jeg trodde også at det var en flått på poten men det ser ut som noe mørkt som "siver" ut av huden. Jeg har endret for igjen og hun virker faktisk litt bedre. Men det er ikke borte enda..

    SvarSlett